dilluns, 23 de desembre del 2013

Comunicació Audiovisual

Conferència Guillermo Orozco

DESCRIPCIÓ


Guillermo Orozco ha realitzat una conferència sobre les claus educatives dels mitjans audiovisuals. També ens proposa una reflexió i ens ofereix una lectura pedagògica de la comunicació audiovisual a l'era d'Internet. 



La primera pregunta que va respondre va ser: Si tots som audiència pel sol fet de ser-ho es pot suposar que ja hem adquirit les competències comunicatives necessàries?
Orozco va respondre que per a moltes persones és obvi però que en realitat no ho és gens d'obvi. 
Pel que fa les audiències ens vam adonar que havíem d'aprendre amb l'aparició d'internet, però amb la televisió i el cine per exemple no va ser exactament d'aquesta manera sinó que el fet que la imatge tingui un codi universal ens dóna l'oportunitat de veure, entendre i interpretar aquest codi i no és cert. Creiem que veiem perquè sabem reconeixer les imatges però en realitat no veiem res ja que hi ha una intenció darrera les càmeres. Totes les imatges que veiem per la televisió tenen són seleccionades i estudiades per fer entendre el que l'emissor vol transmetre.
Aquest fet està assumit per als que es dediquen a la comunicació però no per als lectors i a les persones que no s'hi dediquen. Orozco remarca que la gent no té una bona visió del que està passant en realitat i no tenen un esperit crític.     

La segona pregunta és: Com s’hauria d’entendre l’educació en mitjans dins l’estructura escolar actual ? Quins aspectes caldria considerar? Quin paper li hauria de correspondre a l’escola, a la família, i als mitjans de comunicació?
Segons Orozco depen de cada país i context històric. Pels mitjans de comunicació l'educació no és un exercici d'un sol autor sinó que n'hi ha varis. Principalment hi ha dos factors que són els més imprtants com l'escola i la família. El conferenciant posa molt èmfasi al segon concepte i ens posa l'exemple d'un nen que no té comunicació amb la seva família. Aquest nen mirarà molt més la televisió i xatejarà per internet per complementar la comunicació que no rep a casa. Per tant, la família té incidència directa en els nens en la manera d'actuar i sobretot de comunicar-se.    
La opinió personal d'Orozco és molt similar a la meva perquè pensa que els mitjans de comunicació tenen molta responsabilitat encara que diguin que no volen educar sinó transmetre. També ens explica que és molt important mirar els makings off de les pel·lícules i els programes perquè l'audiència sàpigui que és una producció. 


La següent pregunta que respon Guillermo Orozco és: Creu que l'educació en mitjans pot contribuir en els processos d'innovació educativa?

També val a dir que val més això que res, però segueix sent insuficient. Primerament, tot el que veiem en imatge el professor ho veu com una eina que és complementaria a la paraula escrita o parlada, no té un valor comunicatiu per a molts mestres. També ens explica que passem d’una lògica lineal dels llibres de text a l’instrument audiovisual i que ens sembla que si tenim l’instrument més nou de tecnologia ja el sabem incorporar a la classe. Això és una afirmació falsa, perquè no hi ha la lògica audiovisual. No hi ha una perspectiva pedagògica, estem a la mateixa línia de l’escola però pensem que estem avançant en aquest camp i no és cert.


Per acabar, l'última pregunta consistia en: Com es pot integrar l’educació en mitjans en un estructura escolar tant tradicional? Que caldria canviar per fer-ho possible?
Orozco pensa que l’escola a de desenvolupar un mínim de competències bàsiques comunicatives per interactuar amb tots els medis, alfabetització audiovisual i digital, també ha de desenvolupar una pedagogia de cada mitjà audiovisual i tecnològic de comunicació que permeti que tothom pugui desenvolupar-se i aprofitar el màxim de potencial possible. És un fet molt important però es necessita temps per canviar-ho.
Seguidament vam veure un anunci d'uns grans magatzems, d'una colònia i per últim un anunci de cotxes. A classe els vam analitzar per poder posar en pràctica el que havíem après i el que ens deia el conferenciant Guillermo Orozco.
En conclusió, cada mitjà té un codi i cal preparar-se per a ser audiència i ser crítics envers els mateixos mitjans.




AMPLIACIÓ


Anteriorment tenim un petit resum de tota la conferència però us deixo un enllaç on podem veure la conferència completa per poder aprofundir i entendre millor el que ens vol transmetre el conferenciant. Conferència Guillermo Orozco.

Seguidament us deixo un anunci dels que he comentat abans on podem veure com una família compra una mascota i aquesta deixarà de créixer quan la família deixi d'estimar la mascota. Òbviament la família no deixa d'estimar la mascota i aquesta no para de créixer fins que no cap al cotxe. L'anunci consisteix en fer veure que el cotxe anunciat és molt millor perquè és més gran i a dins i caben tots els éssers estimats.

Al principi de l'anunci la música baixa de to i les veus són més tristes però mentre avança l'anunci i la família està contenta perquè la mare ha decidit comprar el cotxe la música augmenta de ritme i de volum. Us deixo l'anunci a continuació perquè ho comproveu vosaltres mateixos i us animo a que deixeu algun comentari sobre algun altre aspecte que no he comentat. 




REFLEXIÓ


La comunicació audiovisual és un tema molt important i que la societat no dóna la suficient importància. El fet de ser audiència implica ser més crítics i no ens hem de creure tot el que ens diuen perquè quasi sempre les imatges que rebem estan manipulades.

La societat hem de ser capaços d'analitzar les imatges i esbrinar les intencions que hi ha darrera. També hem de ser crítics i no creure'ns tot el que ens diuen. Com a futurs mestres hem de saber educar els nostres alumnes i fer que siguin crítics.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada